امید به درمان هیپوگلایسمی از طریق یک مسیر جدید مغزی

23 ژانویه 2015- دانشمندان یک مسیر جدید را در مغز کشف کردند که در آن یک هورمون مغزی به عنوان یک حسگر بسیار مهم قند خون عمل می­کند. درک چگونگی عملکرد این هورمون در ایجاد یک پاسخ هماهنگ به هنگام افت شدید قند خون می­تواند به ابداع درمانهای جدید برای هیپوگلایسمی کمک کند.

در افراد مبتلا به دیابت مدیریت قند خون یک عمل تعادلی است چنانچه مقدار قند خون بیش از حد بالا رود خطر تخریب عصب، نابینایی، نارسایی کلیوی و مشکلات قلبی را بهمراه خواهد داشت و اگر مقدار قند خون بیش از حد افت کند منجر به تشنج و بیهوشی می­گردد.

حال گروهی از دانشمندان انگلیسی و آمریکایی از مرکز جامع دیابت میشیگان در درک چگونگی ارزیابی مغز از افت قند خون و پاسخ به آن قدمی به جلو برداشته­اند.این کشف به کنترل ایمن دیابت کمک خواهد کرد.

محققان مسیری را درمنطقه­ای از مغز به نام هسته پارابراشیال parabrachial nucleusکشف کردند که هورمون کوله سیستوکینین (CCK) را تولید می­کند.این هورمون به عنوان یک حسگر بسیار مهم قند خون عمل می نماید براساس نتایج این تحقیق که در مجله Nature Neuroscienceمنتشر شده است این هورمون به ایجاد یک پاسخ هماهنگ در تمام بدن هنگامیکه مقدار قند خون افت می­کند، کمک می­نماید.

نویسنده این تحقیق دکتر Heislerمدیر بخش تغذیه انسانی در انستیتوی تغذیه و سلامت Rowettدر دانشگاه Aberdeenمی­گوید: یافتن چنین مجموعه­ی فوق­العاده کوچکی از سلولهای مغزی که دارای چنین نقش مهمی در حفظ مقدار قند خون در سطح طبیعی هستند، بسیار قابل توجه است.

نویسندگان مقاله می­گویند: قبلا به نقش سلولهای CCKدر مغز در تغییر اشتها و اضطراب اشاره شده بود اما دانشمندان از نقش و ارتباط آنها با کنترل مقدار قند خون بی اطلاع بودند.

کشف این عملکرد مهم از یک هورمون مغزی امکان استفاده از داروها را برای هدف قرار دادن سیستم CCKبمنظور تقویت دفاع بدن در برابر هیپوگلایسمی افزایش داده است.

پرفسور Myersاز مرکز جامع دیابت میشیگان می­گوید: هیپوگلایسمی سندرم بالینی افت شدید قند خون است. این تحقیق توسط یک گروه بین­المللی از محققان دانشگاه کمبریج، ادینبورگ و شیکاگو انجام شد.

دکتر heislerمی­گوید: شناسایی نقش CCKدر پاسخ به افت شدید قند خون  برای 20 درصد از افراد مبتلا به دیابت که از عوارض هیپوگلایسمی رنج می­برند از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. او می­افزاید: هنگامیکه بیماران از حملات مکرر هیپوگلایسمی رنج می­برند قادر به تشخیص علایم این عارضه نیستند، ما امیدواریم که این یافته­ها بتواند به کاهش هیپوگلایسمی در این افراد کمک کند.

تحقیقات در این زمینه ادامه دارد، دانشمندان قصد دارند با هدف قرار دادن سیستم CCKاز بروز هیپوگلایسمی جلوگیری کرده یا آنرا درمان کنند.

www.sciencedaily.com/releases/2015/01/150123081937.ht   منبع